Time flies - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anouk Koopman - WaarBenJij.nu Time flies - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anouk Koopman - WaarBenJij.nu

Time flies

Blijf op de hoogte en volg Anouk

03 Mei 2015 | Suriname, Paramaribo

Heee allemaal,

Het is alweer een hele tijd geleden dat ik voor het laatst wat heb gepost, nodig tijd voor een nieuwe update.

Tijdens het paasweekend was het tijd om diep de binnenlanden in te gaan. Vier dagen Apiapaati stond op de planning met het hele huis (14 mensen). De reis bestond uit 3 uur met de bus en 4 uur in een boot, een hele trip opzich al! Eenmaal aangekomen op Apiapaati was het genieten geblazen. Wauw wat een prachtig eiland. We sliepen in kleine huisjes en we gingen baden in de rivier. Deze dagen bestonden uit een dorpswandeling, chillen bij de watervallen, raften en het beklimmen van de ananasberg. Het was zo fijn om even uit Paramaribo te gaan. 4 dagen geen telefoon en gewoon optimaal genieten.

Eenmaal weer in Paramaribo stond 1 week stage voor de boeg. Op donderdag was het dan eindelijk zover om mijn ouders en Sharon te zien. Als verrassing ben ik naar het vliegveld gegaan om ze daar op te wachten. Het was zo fijn om ze weer te zien en te spreken!
Vrijdag zijn we met een paar huisgenootjes, Sharon en pa/ma naar Nieuw Amsterdam gefietst. Jawel het was maarliefst 30 km en dat op een super warme dag. Fort Nieuw-Amsterdam is een openluchtmuseum. Het was indrukwekkend om de geschiedenis van Suriname te zien.
Op het moment dat we weer in de stad waren was de wandel4daagse alweer volop aan de gang. De wandel4daagse hier in Suriname is een hele happening. Alle mensen lopen verkleed over straat en maken muziek. Dus lekker met een biertje aan de kant van de weg gezeten. Heerlijk.

Het weekend gingen we naar Galibi. Galibi ligt aan de grens van Frans-Guyana. Vandaar dat we ook even Frans-Guyana in zijn geweest. In Frans-Guyana zijn we naar de gevangenis geweest waar Papillo heeft gezeten. Echt indrukwekkend om te zien. Vanuit Frans-Guyana zijn we met een enorme wiebelboot naar Galibi gegaan. Kletsnat kwamen we aan in Galibi. We waren hier op bezoek bij een indianen stam. Deze mensen leven wel met de tijd dus alles liep perfect op schema. (dat was even weer aanpassen:P) Hier hebben we een dorpswandeling gehad en 's avonds zijn we schildpadden gaan spotten. We waren nog geen 5 minuten op het eiland en we zagen al een schildpad die eieren aan het leggen was. Daarna ging de gids nog opzoek om te kijken of er al één schildpad weer de zee in ging. En jawel, deze was er ook. Erg leuk om te zien. Zondags stond in het teken van zonnen, zwemmen en terug naar Paramaribo.

Maandag moest ik gewoon weer naar stage dus pa/ma en Sharon hebben lekker een dagje niks gedaan. (Pa kon ook niks ivm zijn zere voet).
Dinsdags kwamen ze langs op mijn stage. Erg leuk om te laten zien waar toen inmiddels al 10 weken stage liep. Ze hebben kennis gemaakt met mijn collega's op de afdeling en konden bekijken hoe het ziekenhuis eruit ziet. 's avonds kwamen pa/ma en Sharon bij mijn huis op bezoek. Ma stelde voor om stamppot hutspot met gehaktbal te maken. Lekkeerrrrr, eindelijk weer een hollandse pot.
Woensdag was mijn laatste dagje stage voor deze week. Haasten vanuit stage want om half 4 stond de volgende trip alweer op de planning. Kaaimannen en Dolfijnen spotten. We hebben zo'n 30 dolfijnen gespot. Zo mooi om ze te zien springen. Daarna gingen we op bezoek bij een gezin en hebben we Röti gehad (jawel zelfs pa at het). Eenmaal helemaal ingesmeerd met deet was het tijd om kaaimannen te gaan spotten. In het donker en een super smal bootje gingen we door een klein kreekje om daar kaaimannen te vangen. Wat super gaaf is dat zeg.

Donderdag zijn we Paramaribo ingeweest. Even wat souvenirtjes gekocht en natuurlijk taart gegeten bij Krasnapolsky. In de middag zijn we lekker wezen zwemmen en hebben we biertjes gedronken.

Het laatste weekend zijn we naar Isadau Jaw/Jaw geweest. Het was de eerste dag echt super slecht weer. Erg jammer maargoed dat mocht de pret niet drukken met een spel kaarten en muziek. 's Avonds hebben we nog een dorpswandeling gehad in Jaw Jaw. De volgende dag hebben we een boswandeling gemaakt. Met z'n allen door de jungle heen. Wie had dat gedacht, maar het was super leuk. 's middags hebben we lekker op stenen bij de rivier gelegen en ma ging vissen. Helaas geen vis rijker wel een vishaak armer! De laatste dag zijn we naar Berg en Dal geweest om te ziplinen. Dit was echt super leuk om met z'n 4en te doen.

's Avonds zijn we weer terug gegaan naar de stad en dit was dan ook de laatste avond samen. Deze avond nog gelukkig 1 keer warm kunnen douchen. Wat is dat fijn als je na 10 weken eindelijk weer warm kunt douchen.
Wat was dit een suuuuuper leuke week. Veel bijgepraat, gelachen en leuke dingen gedaan. Het afscheid was daarom ook wel lastig. Maargoed ik ben al over de helft dus die laatste 10 weken lukken ook prima.

Maandags moest ik gewoon naar stage en zijn pa/ma en sharon om 13.00uur vertrokken naar het vliegveld.

En toen was het voorbij met de pret. De afgelopen weken stonden vooral in het teken van stage lopen en het in elkaar zetten van mijn portfolio.
Aangezien ik in het begin vrij weinig heb gedaan aan school is het nu toch tijd om fulltime aan de slag te gaan. Vandaar staan er voorlopig ook geen trips meer op de planning.

Er is nog wel een klein lichtpuntje want Moniek en Wouter komen over 5 weekjes hier. Hier kijk ik nu al na uit :D

Tot over 2 maandjes en een dikke brasaaaa
Anouk

• 04 Mei 2015 - 16:12

Ida Vrolijken:

Theetje wat heb je veel ondernomen met je ouders in Nederland zijn ze gewoon weer aan vakantie toe

• 04 Mei 2015 - 17:34

Tialda:

Wat leuk allemaal!! Wat maken jullie veel mooie dingen mee en wat super dat je ouders en zusje langskwamen! Veel succes met portfolio en natuurlijk nog veel plezier. Xx

• 02 Juni 2015 - 17:59

Jolanda En Martin Jansman:

Hoi Anouk,

Veel succes met de laatste loodjes.
    Leuk te lezen hoe je van alles geniet.

Groetjes
    Martin en Jolanda